Reisevilkår og generelle betingelser

Hvordan fungerer SagaReiser?
Vi lager en innholdsrik reise som tar godt vare på deg fra du lander på reisemålet og hele veien tilbake til flyplassen ved avreise.

Du kjøper flybillettene til reisemålet selv så lenge dere ikke er en gruppe på 10 personer eller mer. Grunnen til at vi har valgt å utelate flybilletter er fordi flybilletter er billigst å bestille på nett privat. Vi hjelper til med råd om bestilling av flybilletter, men du bestiller selv.

Bestilling og betaling
Når din drømmeferie er klar så bestiller vi og du får en bekreftelse. Du betaler et depositum ved bestilling/bekreftelse. Depositumets størrelse varierer og vil bli spesifisert på hvert reiseforslag. Depositum kommer selvsagt til fradrag ved betaling av restbeløpet. 

Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer at du har akseptert turens reisevilkår. Husk å kontrollere bekreftelsen grundig ved mottakelse, sjekk dato, reise og at alle navn er som skrevet i passet. Eventuelle feil må rettes før innbetaling av depositum. Manglende innbetaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller.

Ved manglende betaling 2 dager etter forfall står Sagareiser fritt til å avbestille reisen.

Prisen på reisen kan bli justert opp dersom det i tiden mellom avtaleinngåelse og avreise skjer endringer i valutakurser og andre underleverandørers betingelser utenfor Sagareisers kontroll. Senere endringer kan medføre gebyr.

Vi anbefaler alle å tegne en reiseforsikring som inkluderer avbestillingsforsikring før man betaler inn depositum.

Avbestilling
Om du må avbestille så send oss en epost til ferie@sagareiser.no

Avbestillingsdato blir da den dato du sender epost. Sagareiser har mange lokale leverandører med forskjellige betingelser slik at du vil finne de avbestillingsregler som gjelder for deg på bekreftelsen din som du fikk ved bestilling.

Kansellering/endring av reisen
Sagareiser og våre lokale leverandører kan kansellere eller endre en reise uten erstatningsansvar, dersom hen kan godtgjøre at den ikke kan gjennomføres som følge av hindringer som ligger utenfor hens kontroll og ikke kunne ha tatt i betraktning ved bestilling.

Forsinkelser, streiker og Force Majeure
Sagareiser er ikke ansvarlig for følgene av forsinkelser eller annen manglende oppfyllelse av tjenester og ytelser fra flyselskaper eller andre underleverandører utover den refusjon som kan oppnås av den ansvarlige. 

Sagareiser er ikke ansvarlig for kanselleringer eller forsinkelser som følge av dårlig vær, teknisk svikt, streiker, konkurser, terrorhandlinger o.l. men vi vil selvsagt hjelpe til med å finne best mulig alternative løsninger.

Den reisende kan kun reise krav mot Sagareiser på bakgrunn av feil som har direkte årsak i grov uaktsomhet utvist av egne ansatte. 

Forsikring / Vaksine / Visum / Innreiseregler
Du som reisende må selv sørge for de nødvendige forsikringer som avbestillings-, reisegods-, reisesyke-, ulykkes-, og ansvarsforsikring. Vi anbefaler en helårs reiseforsikring med avbestillingsforsikring som du kjøper samtidig som du bestiller. 

Som reisende er du selv ansvarlig for vaksinasjoner. Kontakt et vaksinasjonskontor helst 3 måneder før avreise for å planlegge evt vaksiner. Noen få land har krav om vaksine, men vaksine er i de fleste tilfeller for å beskytte deg. En del land krever at du har covid vaksine. 

Mange land utenfor Europa krever visum, du er selv ansvarlig for å ha gyldig visum ved avreise. Om du ikke er norsk statsborger kan det hende at du også trenger visum til land i Europa.

Du er selv ansvarlig for å sette deg inn i alle krav for innreise til det landet du skal til og de land du evt mellomlander i. Noen land krever visum (eks USA) ved kun mellomlanding, selv om det heldigvis ikke er normalen. 

Reklamasjoner
Dersom du som reisende mener å ha grunn til å klage på reisen, må forholdet påvises underveis for reiseleder, guide/sjåfør eller representanter for hotell eller transportselskap som vil søke å rette opp eventuelle feil på stedet.

Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet må Sagareiser kontaktes umiddelbart på ferie@sagareiser.no. 

Om et problem ikke kan løses kan det klages skriftlig til Sagareiser senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller Sagareiser, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.

Forbehold om endringer og feil
Vi tar forbehold for endringer i priser du finner på sagareiser.no. Ved bestilling vil du selvsagt få oppgitt pris etter dagens valutakurs.